ΧΡΗΣΤΟΣ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ – ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ – ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΑΡΓΑΣ

To Oύτι…της ζωής του

Τετάρτη, 27 Ιανουάριος 2010 21:36 Βασιλης Καργας
E-mail Εκτύπωση PDF

Ο δημιουργός και δεξιοτέχνης στο ούτι Χρήστος Χατζόπουλος, μιλά στο Βασίλη Κάργα. Το ούτι είναι ο κεντρικός πυρήνας της ζωής του. «Είναι απίστευτο το πως μπορεί το μουσικό αυτό όργανο να διαμορφώσει τη ζωή σου, να σου δείξει τον κόσμο, τα πράγματα, την ομορφιά της φύσης και της ζωής, τον έρωτα, τον πόνο, τη μάθηση, τη σεμνότητα, τη δημιουργία, την τέχνη αλλά και συγχρόνως να σε βάλει σε μια κατάσταση, διαρκούς αναζήτησης της ψυχής και ύπαρξής σου, και σε έναν κύκλο που διαρκώς μεγαλώνει…» Ο Χρήστος Χατζόπουλος, ένας από τους σημαντικότερους πρεσβευτές του Θρακιώτικου τραγουδιού και πανελλήνια καταξιωμένος σύγχρονος δεξιοτέχνης στο ούτι, που με την εκφραστικότητα, την απαράμιλλη τεχνική, τους δημιουργικούς αυτοσχεδιασμούς και τον λυρισμό του έχει ανοίξει νέους μουσικούς δρόμους, μιλάει για το παραδοσιακό τραγούδι που είναι «η ταυτότητά του».

-Πως ασχοληθήκατε με το παραδοσιακό τραγούδι και με το ούτι; Η οικογένειά σας είχε κάποια ιδιαίτερη σχέση με τη μουσική;

«Από τα παιδικά μου χρόνια μου είχα την τύχη να κατοικώ στα χωριά των γονιών μου (Έβρενος και Άγιοι Θεόδωροι Ροδόπης) σε εποχές όπου οι άνθρωποι γλεντούσαν με αυθεντικούς μουσικούς και ταυτόχρονα φορείς της παραδοσιακής μουσικής όπως ο αξέχαστος βιολιτζής Δημητρός Λύρατζης από τους Αγίους Θεοδώρους αλλά και ονόματα όπως ο Καριοφύλλης Δοϊτσίδης κ.α. Δεν μπορώ να ξεχάσω βέβαια και τα τραγούδια των γονιών μου στην προσπάθειά τους να με βάλουν να κοιμηθώ. Ο πατέρας μου διακόνησε ως Ιερέας στον Ιερό Ναό του Αγίου Τρύφωνα του Εβρένου και ήταν καλλίφωνος. Καλλίφωνη είναι και η μητέρα μου και απ΄ ότι μου ΄χει πει ο πατέρας της έψελνε και ο παππούς της έπαιζε φλογέρα»

-Πότε το αποκτήσατε το πρώτο σας ούτι;

«Πριν από 15 χρόνια περίπου ήταν η πρώτη επαφή μου. Είχα πάει στο κατάστημα μουσικών οργάνων του Μπάμπη Σεργκενλίδη , το ξεκρέμασα από τον τοίχο και με το πρώτο μου χάιδεμα στις χορδές του ένιωσα ένα μοναδικό συναίσθημα, αυτό που σε κάνει να βρίσκεις έναν πολύ όμορφο σκοπό στη ζωή σου, και σε βάζει σε μια κατάσταση αναζήτησης και δημιουργίας.»

-Στο ούτι τι είναι αυτό που μετράει περισσότερο, το ταλέντο ή η τεχνική;

«Το ταλέντο είναι αυτό με το οποίο γεννιέσαι αλλά οπωσδήποτε χρειάζεται η εξάσκηση για να το αναπτύξεις και αυτό και την τεχνική. Η συνέχεια μετά από όλα αυτά όμως έρχεται με την ωριμότητα και είναι τελείως ξεχωριστό πράγμα.. Είναι η γαλήνη της ψυχής μας και η αλήθεια που πρέπει να προσφέρουμε στον κόσμο. Για να είναι πραγματική η τέχνη και να έχει λόγο ύπαρξης θα πρέπει να είναι αληθινή.»

-Τι σημαίνει για σας το Θρακιώτικο τραγούδι;

«Είναι το παν για μένα .Είναι μέρος της ζωής μου , μνήμες ,απόηχοι των προγόνων μου και βαριά κληρονομιά.»

-Τι σας συγκινεί περισσότερο σ αυτό;

«Με συγκινούν αρκετά πράγματα γιατί το θρακιώτικο τραγούδι είναι αστείρευτο. Οι ρυθμοί του οι χοροί του ο πόνος και ερωτισμός του αλλά πάνω από όλα η λεβεντιά και η αρχοντιά του.»

-Ποιο είναι το χαρακτηριστικό γνώρισμα του Θρακιώτικου τραγουδιού, που το διαφοροποιεί σε σχέση με τα παραδοσιακά τραγούδια των άλλων περιοχών της χώρας; μας;

«Τα δύο βασικότερα γνωρίσματα είναι οι ρυθμοί του και οι μουσικές κλίμακες που κινούνται οι μελωδίες του.»

-Ποια Θρακιώτικα τραγούδια σας αρέσουν περισσότερο;

«Τα τραγούδια της Ανατολικής Θράκης και της Κωνσταντινούπολης.»

-Είστε αισιόδοξος για το μέλλον του Θρακιώτικου τραγουδιού;

«Υπήρξαν και υπάρχουν πολλοί αξιόλογοι άνθρωποι που δούλεψαν γι’ αυτό. Άλλοι το κατέγραψαν και άλλοι το τραγούδησαν και έκαναν τον κόσμο να το αγαπήσει όπως ο Π. Καββακόπουλος ,ο Π. Παπαχριστοδούλου ,ο Χ. Αηδονίδης, ο Κ. Δοϊτσίδης και φυσικά πολλοί άλλοι. Στο μέλλον του Θρακιώτικου τραγουδιού έχουν συμβάλει και τα χορευτικά συγκροτήματα που το δυναμικό τους αρκετές φορές αποτελείται από παιδιά και νέους. Παρόλα αυτά πιστεύω ότι οτιδήποτε καινούργιο δημιουργείται στη Θράκη και έχει σαν έμπνευση την παραδοσιακή της μουσική ή τις ρίζες της, ανήκει στο Θρακιώτικο τραγούδι.»

-Οι νέοι του Ροδόπης, της Θράκης ενδιαφέρονται για το παραδοσιακό τραγούδι;

«Εκτός από τους παραπάνω λόγους που πιστεύω ότι συνέβαλλαν στη μύηση των νέων, καταλυτικό ρόλο έπαιξαν και τα μουσικά Γυμνάσια – Λύκεια και οι Σχολές Παραδοσιακής Μουσικής που λειτουργούν στη Θράκη.»

-Υπηρετείται την παράδοση της Θράκης ως τραγουδιστής, συνθέτης και μουσικός. Ποια από τις τρεις αυτές ιδιότητες σας εκφράζει περισσότερο;

«Και οι τρεις αυτές ιδιότητες ολοκληρώνουν την έκφραση μου στην μουσική και τις περισσότερες φορές αισθάνομαι την ανάγκη να τις χρησιμοποιώ ταυτόχρονα..»

– Με ποιους γνωστούς παραδοσιακούς τραγουδιστές και μουσικούς έχετε συνεργαστεί;

«Με Θρακιώτες μουσικούς όπως Δημητρός Λύρατζης, Ουζούν Ογλού Χασάν ( Σολ Χασάν), Κυριάκος Πετράς, Ηλίας Ιωαννάκης με τους μουσικούς από το σχήμα « Βόσπορος» της Κωνσταντινούπολης , την Βασιλική Παπαγεωργίου τον Νικηφόρο Μεταξά τον Παντελή Θαλασσινό και πολλούς άλλους σπουδαίους μουσικούς και καλλιτέχνες.»

-Πανηγύρι του χθες, πανηγύρι του σήμερα; Σε τι διαφέρουν; Γλεντάει ο κόσμος σήμερα;

«Τα πανηγύρια έχουν έναν διαχρονικό χαρακτήρα και προσαρμόζονται στις απαιτήσεις της κάθε εποχής, και οι άνθρωποι από τη φύση τους πάντα θα έχουν την ανάγκη να γλεντούν. Η δύναμη της μουσικής και ο χορός τους ενώνει τους γαληνεύει την ψυχή τους και τους κάνει να περνούν όμορφα κάποιες στιγμές της ζωής τους.»

-Συμφωνείτε ή διαφωνείτε με τις διασκευές που γίνονται στο παραδοσιακό τραγούδι;

«Η διασκευή φέρει μεγάλη ευθύνη ,απαιτεί γνώση από τον αίτιο δημιουργό της και πρέπει να έχει τουλάχιστον έναν καλό λόγο για να υπάρξει. Τα παραδοσιακά τραγούδια πρέπει να παίζονται ατόφια και όσο γίνεται πιο κοντά στην πρώτη τους εκτέλεση αλλά και συγχρόνως οι διασκευές θα πρέπει να αποτελούν έμπνευση και γέφυρα προσέγγισης στη σύγχρονη κοινωνία.»

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Ο Χρήστος Χατζόπουλος γεννήθηκε, μεγάλωσε και κατοικεί στη Θράκη.

Από τα εφηβικά του χρόνια ασχολήθηκε με τη μουσική. Συμμετείχε σε διάφορες μουσικές εκδηλώσεις (λαϊκά πανηγύρια, γάμους, χορούς, συναυλίες). Μελέτησε με το ούτι τη θρακιώτικη παραδοσιακή μουσική, και την ανατολίτικη. Από το έτος 2000 διδάσκει ούτι, στο Μουσικό Σχολείο Κομοτηνής.

Δημιούργησε και διευθύνει την παραδοσιακή ορχήστρα του Σχολείου. Μελοποίησε τα παραδοσιακά κάλαντα «Χελιδονίσματα» τα οποία η ορχήστρα του Μουσικού Σχολείου τραγουδά στους δρόμους της Κομοτηνής την πρώτη ημέρα της άνοιξης.

Έκανε τη μουσική επιμέλεια την ενορχήστρωση και παραγωγή στο cd «Χελιδονίσματα» που περιλαμβάνει τα κάλαντα και 12 άλλα παραδοσιακά μουσικά κομμάτια. Έγραψε τη μουσική για τις ταινίες – ντοκιμαντέρ του Γιάννη Καρυπίδη «Της γης το χρυσάφι», «Ανακύκλωση Τώρα!»Εργάσθηκε στο Π.Ε.Μ. του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης και δημιούργησε το μουσικό σχήμα ’’παιδιά του Ηφαίστου’’. Ίδρυσε την πολιτιστική, οικολογική και πολυπολιτισμική μη κερδοσκοπική εταιρία «Έβρενος».

Η καινούρια δισκογραφική του δουλειά έχει τίτλο «Θράκης φωνή» και περιέχει 12 δικά του τραγούδια σε στίχους Ελένης Μπενέκου, η οποία κυκλοφορεί από τον Μάρτιο του 2007 στην Ελλάδα και από την ADA στην Τουρκία. Συνεργάστηκαν καταξιωμένοι μουσικοί όπως η Βασιλική Παπαγεωργίου, ο Νικηφόρος Μεταξάς, ο Χασάν Εσσέν, ο Τάκης Κανέλλος, ο Ενγκίν Αρσλάν, ο Τζιχάν Γιουρτσού, Παντελής Θαλασσινός κα. Τον Φεβρουάριο του 2009 τιμήθηκε από την Μ.Β.Ι. για τη συμμετοχή του στο Χρυσό Δίσκο » Από άλλα περιβόλια » του Παντελή Θαλασσινού με το τραγούδι του » Πικροθάλασσα » .

δικτυακοί κόμβοι christoshatzopoulos.gr- hatzopoulos.wordpress.com

//

~ από hatzopoulos στο Ιανουαρίου 30, 2010.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: